no
4/Вера/slider

Відкритий протестантизм

Комментариев нет

Протестантизм відкритий – це конфесіональний підвид, збірне ім’я для цілої безлічі конфесіональних традицій, об’єднаних зв’язком з подією і спадщиною європейської Реформації, своєю прихильністю Реформації як довгої і триваючої, своєю принциповою незавершеністю і частковістю, скромним і слухняним включенням в єдність християнської церкви та її історії.
Це безліч галузей на стародавньому християнському древі. Це молодий конфесіональний досвід, повний суперечностей і їх усвідомлення. Це не тільки радість з приводу нових експериментів, але й почуття обов’язку стосовно триваючої традиції. Це сміливе освоєння нових епох і територій. Це побожне і творче ставлення до Писання. Це безустанне вслуховування і сповіщення Євангелії, її контекстуалізація, глобалізація, інкультурація, деколонізація, деміфологізація. Це християнство, співзвучне духу свого часу, відповідь на виклики епохи. Це бажання залишатися молодим, увесь час починати з початку, радіти новизні та свіжості.
Безумовно, це деякий ідеальний тип. Але без цього ідеального образу нам ні з чим буде зіставляти той соціологічний матеріал, що зібраний у папці «Протестантизм».
До чого ж відкритий «відкритий протестантизм»?
Відкритий до власної історії як історії відкритої – з відкритим кінцем і відкритим початком. Він усіх готовий зробити предметом спокійного критичного аналізу – антикатолицький і антиправославний запал, синдром маргінальності, досвід виживання й опору, «нішевість» і ринковість, націоналізм і імперскість, комплекси меншості й амбіції «моральної більшості».
Інакше кажучи, відкритий до власної критики, особливо за відому сектантскість, дрібний конфесіоналізм і надмірний консерватизм. Але також за безбережний лібералізм і марний екуменізм.
Відкритий протестантизм відкритий до діалогу традицій. У тому числі до поглиблення своєї власної, до перевідкриття забутих. І навіть до постконфесіоналізму.
Він відкритий до сучасності. Без її ідеалізацій, але також без похмурого песимізму. Він знає: Бог діє в історії, церква непереможна; збільшується гріх, збільшується і благодать. Звичайно, етичний консерватизм українських протестантів відрізняє їх від європейських побратимів. Але без запаморочення від власної святості. Відкритий протестантизм відкритий до Сходу і Заходу, Півночі й Півдня. Він цінує спадщину «старого світу» і радується зростанню християнства в регіонах глобального Півдня. Він не боїться «глобального потепління», але переживає за майбутнє Європи. Він з вдячністю приймає дарунки інших традицій і регіонів, але і сам хоче послужити глобальному співтовариству.
Відкритий протестантизм відкритий до суспільства. Це частина громадянського суспільства, найбільш далека від держави. Тут усе ще вірять у демократичні принципи общинного життя і свободу совісті для всіх. Хоч з тривогою спостерігають, як цими свободами зловживають і тим самим їх дискредитують.
Відкритий протестантизм відкритий до того, щоби бути частиною, стати частиною відкритої національної і культурної ідентичності. Він готовий до безперестанних контекстуалізацій і інкультурацій, але творче вираження Євангелії завжди співвідносить з більш важливим – вірністю суті й Духові.
Він відкритий до Божого Слова. І завжди готовий бути судженим Богом і Його Словом. Він налаштований слухати більше Бога, ніж людей; більше Бога, ніж себе.
Він відкритий до присутності та дії Духа, він належить Духові і водимий Духом. Він тринітарний. Він знає не тільки Отця-Творця, не тільки Сина-Спасителя, але також Духа Святого. І це робить його не стільки догматичним і суворим у питаннях віри, скільки слухняним, скромним і щедрим. Він не тримається за свою історію, за своє місце в історії, за свій досвід і своє богослов’я. Він слідує за Духом, Котрий дихає, де хоче. І це головний фактор відкритості.


author profile image
Abdelghafour

Lorem Ipsum is simply dummy text of the printing and typesetting industry. Lorem Ipsum has been the industry's standard dummy text ever since the 1500s, when an unknown printer took a galley of type and scrambled it to make a type specimen book.

Комментариев нет

Отправить комментарий

no