Протестантизм відкритий – це
конфесіональний підвид, збірне ім’я для цілої безлічі конфесіональних традицій,
об’єднаних зв’язком з подією і спадщиною європейської Реформації, своєю
прихильністю Реформації як довгої і триваючої, своєю принциповою незавершеністю
і частковістю, скромним і слухняним включенням в єдність християнської церкви
та її історії.
Це безліч галузей на стародавньому
християнському древі. Це молодий конфесіональний досвід, повний суперечностей і
їх усвідомлення. Це не тільки радість з приводу нових експериментів, але й
почуття обов’язку стосовно триваючої традиції. Це сміливе освоєння нових епох і
територій. Це побожне і творче ставлення до Писання. Це безустанне
вслуховування і сповіщення Євангелії, її контекстуалізація, глобалізація,
інкультурація, деколонізація, деміфологізація. Це християнство, співзвучне духу
свого часу, відповідь на виклики епохи. Це бажання залишатися молодим, увесь
час починати з початку, радіти новизні та свіжості.
Безумовно, це деякий ідеальний тип. Але
без цього ідеального образу нам ні з чим буде зіставляти той соціологічний
матеріал, що зібраний у папці «Протестантизм».
Відкритий до власної історії як історії
відкритої – з відкритим кінцем і відкритим початком. Він усіх готовий зробити
предметом спокійного критичного аналізу – антикатолицький і антиправославний
запал, синдром маргінальності, досвід виживання й опору, «нішевість» і
ринковість, націоналізм і імперскість, комплекси меншості й амбіції «моральної
більшості».
Інакше
кажучи, відкритий до власної критики, особливо за відому сектантскість, дрібний
конфесіоналізм і надмірний консерватизм. Але також за безбережний лібералізм і
марний екуменізм.
Відкритий протестантизм відкритий до
діалогу традицій. У тому числі до поглиблення своєї власної, до перевідкриття
забутих. І навіть до постконфесіоналізму.
Він відкритий до сучасності. Без її
ідеалізацій, але також без похмурого песимізму. Він знає: Бог діє в історії,
церква непереможна; збільшується гріх, збільшується і благодать. Звичайно,
етичний консерватизм українських протестантів відрізняє їх від європейських
побратимів. Але без запаморочення від власної святості. Відкритий протестантизм
відкритий до Сходу і Заходу, Півночі й Півдня. Він цінує спадщину «старого
світу» і радується зростанню християнства в регіонах глобального Півдня. Він не
боїться «глобального потепління», але переживає за майбутнє Європи. Він з
вдячністю приймає дарунки інших традицій і регіонів, але і сам хоче послужити глобальному
співтовариству.
Відкритий протестантизм відкритий до
суспільства. Це частина громадянського суспільства, найбільш далека від
держави. Тут усе ще вірять у демократичні принципи общинного життя і свободу
совісті для всіх. Хоч з тривогою спостерігають, як цими свободами зловживають і
тим самим їх дискредитують.
Відкритий протестантизм відкритий до
того, щоби бути частиною, стати частиною відкритої національної і культурної
ідентичності. Він готовий до безперестанних контекстуалізацій і інкультурацій,
але творче вираження Євангелії завжди співвідносить з більш важливим – вірністю
суті й Духові.
Він відкритий до Божого Слова. І завжди
готовий бути судженим Богом і Його Словом. Він налаштований слухати більше
Бога, ніж людей; більше Бога, ніж себе.
Він відкритий до присутності та
дії Духа, він належить Духові і водимий Духом. Він тринітарний. Він знає не
тільки Отця-Творця, не тільки Сина-Спасителя, але також Духа Святого. І це
робить його не стільки догматичним і суворим у питаннях віри, скільки слухняним,
скромним і щедрим. Він не тримається за свою історію, за своє місце в історії,
за свій досвід і своє богослов’я. Він слідує за Духом, Котрий дихає, де хоче. І
це головний фактор відкритості.
Комментариев нет
Отправить комментарий